Breaking News

«Αυτόπτης μάρτυρας - Witness»: Σειρά ντοκιμαντέρ τεσσάρων επεισοδίων σε Α' τηλεοπτική μετάδοση στην ΕΡΤ

Διαφήμιση - Advertisement
Διαφήμιση - Advertisement
Από την Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου έως και την Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου 2019, στις 00:15 μετά τα μεσάνυχτα, οι τηλεθεατές της ΕΡΤ1 έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν - σε  Α΄ τηλεοπτική μετάδοση - τη νέα σειρά ντοκιμαντέρ «Αυτόπτης μάρτυρας» (Witness),  παραγωγής ΗΠΑ 2012, που θα ολοκληρωθεί σε τέσσερα επεισόδια.

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης Μάικλ Μαν ακολουθεί μια νέα γενιά νεαρών φωτογράφων σε «εμπόλεμες» περιοχές στο Μεξικό, στη Λιβύη, στο Νότιο Σουδάν και στη Βραζιλία. Κάποια από τα πιο επικίνδυνα μέρη του κόσμου δεν είναι επισήμως «εμπόλεμες ζώνες», αλλά είναι πόλεις ή περιοχές όπου το εμπόριο ναρκωτικών, οι εθνοτικές εντάσεις, η φτώχεια, η βiα των συμμοριών και η διαφθορά των πολιτικών έχουν δημιουργήσει τα πιο βiαια και επικίνδυνα σημεία στη Γη. 

Σε τέτοιες περιοχές συχνά η κατάσταση είναι τόσο έκρυθμη που μεγάλοι ειδησεογραφικοί οργανισμοί δεν έχουν τολμήσει καν να στείλουν ανταποκριτή. Ελάχιστοι τολμούν και παραμένουν, μόνο με την κάμερα στο χέρι να προσπαθούν να καταγράψουν τη φρίκη και να βγάλουν ένα νόημα - να καταδείξουν τους παράγοντες που προκαλούν και συντηρούν αυτές τις καταστάσεις.

Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου, 00:15 - Επεισόδιο 1: «Χουάρες»

Ο Έρος Χόγκλαντ έχει βρεθεί σε διάφορες  ζώνες συγκρούσεων στο Ιράκ, το Αφγανιστάν και στην Αϊτή, αλλά η σημερινή του εστίαση είναι η πόλη Χουάρες στο Μεξικό, η «δολοφονική πρωτεύουσα  του κόσμου».

Η βiα των ναρκωτικών στη Χουάρες έχει αφήσει πάνω από 10.000 νεκρούς, ενώ το εμπόριο ναρκωτικών εξακολουθεί.

Ο πατέρας του, Τζον Χόγκλαντ, φωτογράφος του αμερικανικού περιοδικού «Newsweek», σκοτώθηκε στο Ελ Σαλβαδόρ όταν ο Έρος ήταν μικρός. Είναι δύσκολη δουλειά, αλλά ο ίδιος λέει: «Δεν μπορείς να στηριχτείς πολύ από τα συναισθήματα γιατί το έργο σου θα υποφέρει».

Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Φράνκαμ.  

Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου, 00:15 - Επεισόδιο 2: «Λιβύη»

Ο Μάικλ Κρίστοφερ Μπράουν έχει βρεθεί στη Λιβύη πέντε φορές κατά τη διάρκεια των συγκρούσεων που έφεραν την 40ετή κυριαρχία του Μουαμάρ Καντάφι.

Τώρα, ενώ η επανάσταση έχει τελειώσει, η κατάσταση στη Λιβύη είναι ακόμη πιο περίπλοκη - οι περιφερειακές εντάσεις και οι μάχες συνεχίζονται.

Στις 20 Απριλίου 2011, ο Μπράουν βρισκόταν στη Μισράτα με άλλους δημοσιογράφους και τον παλαίμαχο φωτορεπόρτερ Τιμ Χεθέρινγκτον. Ο Μπράουν υπενθυμίζει ότι η πόλη ήταν σαν ένα πεδίο μάχης εκείνη την ημέρα. Η ομάδα ταξίδευε με νέους και άπειρους στρατιώτες και ο Μπράουν θυμάται έντονα το αίσθημα ανησυχίας.

Όταν ένα πολυβόλο χτύπησε κοντά, ο Tιμ σκοτώθηκε και ο Μπράουν τραυματίστηκε σοβαρά. Από τότε, έχει σκεφτεί πολλά για το τι σημαίνει να βρίσκεσαι εκεί. «Τώρα καταλαβαίνω το σχετικό κόστος», λέει. Ο Μπράουν συνεχίζει να φωτογραφίζει  τη Λιβύη, καθώς η χώρα γλιστράει περισσότερο στο χάος.

Σκηνοθεσία: Αμπντουλάχ Ομέιζ.  

Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου, 00:15 - Επεισόδιο 3: «Νότιο Σουδάν»

Στο Νότιο Σουδάν, χιλιάδες άνθρωποι έχουν σκοτωθεί, έχουν απαχθεί ή εκτοπιστεί από τον στρατό LRA του Τζόζεφ Κόντι. Η Γαλλίδα φωτορεπόρτερ Βερονίκ ντε Βιγκερί ταξιδεύει για να καλύψει μια ομάδα ανταρτών αγροτών που πήραν τα όπλα για να προστατεύσουν τη γη και τα παιδιά τους από τον LRA.

Κάποιοι λένε ότι η Βερονίκ, που είναι έγκυος, πρέπει να είναι τρελή για να κάνει τέτοια επικίνδυνη δουλειά, αλλά εκείνη απτόητη πηγαίνει σε δύσκολες διαδρομές μέσα από την έρημο με τους αντάρτες. Όταν μαθαίνουν ότι τα ίχνη του LRA βρίσκονται κοντά, η Βερονίκ συμμετέχει στις νυχτερινές περιπολίες.

Στο σκοτάδι, ένας νέος άνθρωπος πυροβολείται και η Βερονίκ τον πάει σε νοσοκομείο. Ερωτηθείσα αν ποτέ φοβάται, απαντάει: «Μερικές φορές ναι… αλλά δεν υπάρχει χρόνος για να φοβάσαι».

Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Φράνκαμ.

Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου, 00:15 - Επεισόδιο 4 (τελευταίο): «Ρίο»

Παρόλο που το Ρίο ντε Τζανέιρο ετοιμάζεται να φιλοξενήσει το καλοκαίρι του 2016 τους Ολυμπιακούς Αγώνες, η πόλη παραμένει παγιδευμένη από έναν πόλεμο που μαστίζει τις φαβέλες, ανάμεσα στην αστυνομία και τις ισχυρές συμμορίες ναρκωτικών.

Αρκετοί δημοσιογράφοι έχουν δολοφονηθεί εδώ και ο Έρος Χόγκλαντ είναι ένας από τους λίγους που επιθυμούν να πάνε σε επικίνδυνες παραγκουπόλεις, όπως η Mangueira, η οποία έχει θέα στο νέο Ολυμπιακό Στάδιο. Ο ρυθμός δολοφονίας στο Ρίο φέρεται να πέφτει, αλλά οι περιπτώσεις εξαφανισμένων προσώπων αυξάνονται, ωθώντας τον Χόγκλαντ να ερευνήσει «Πού είναι τα σώματα;».

Καθώς πηγαίνει βαθύτερα στον επικίνδυνο κόσμο που ζει στις φαβέλες, καταγράφει τις φρικιαστικές εικόνες πτωμάτων σε σοκάκια, θαμμένα σε πηγάδια στο δάσος, ή καμένα πριν αναγνωριστούν.

Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Φράνκαμ.